Cool: fietsen langs de Grand Canyon.... - Reisverslag uit Grand Canyon Village, Verenigde Staten van Joep en Joke Steltenpool - WaarBenJij.nu Cool: fietsen langs de Grand Canyon.... - Reisverslag uit Grand Canyon Village, Verenigde Staten van Joep en Joke Steltenpool - WaarBenJij.nu

Cool: fietsen langs de Grand Canyon....

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep en Joke

11 Juni 2014 | Verenigde Staten, Grand Canyon Village

Wat een gedoe, maar..... na herhaaldelijk proberen hier dan toch de verslagen met foto's. Goed dat we in NL een achterban hebben die de volgers op de hoogte houdt als het even misgaat..... we love you T.

Het voordeel van ons NL – USA ritme is dat we meestal mooi op tijd wakker zijn. Vanochtend zaten we dus al om 7.15 uur aan een licht ontbijtje in de Bright Angel koffiehoek. Bijkomend voordeel nog lekker rustig…. De gloeiend hete koffie mee naar buiten genomen en mooi in het vroege zonnetje gezeten. Direct “wild-life” rondom ons: squirrels (verreweg de gevaarlijkste beesten bij de Canyon, ze zijn bijtgraag), een mooie Blue Jay (vogel) en een paar herten. Mooi rustig met zijn tweetjes aan de rand van de Grand Canyon zitten koekeloeren. Er zijn slechtere manieren om de dag te beginnen. Toen met de auto, afstanden in The Village zijn groot, naar het visitor centre waar ook de fietsenboer zit. Na het passen van de helmen en de fietsen (eerst een rondje proef fietsen !?) gingen we tegen tienen met een busje met nog 9 enthousiastelingen op pad. We waren vandaag, wonder boven wonder, de enige Nederlanders. Onze gidsen waren Hailey en Jeremy twee youngsters die alles van de Grand Canyon etc afweten. (Jeremy is ook een nummer van Pearl Jam, you know) Al fietsend, jaja, hebben we de route vanaf Hopi Point tot Hermist Rest afgelegd, toch al gauw zo’n beetje 18 km.
Er zaten in de route maar twee kleine klimmetjes van Couberg nivo dus dat mag geen naam hebben.
Het meeste, 17.8 km, ging gelukkig downhill. We zijn gestopt bij Mohave Point, The Abbyss, Monument Creek Vista en uiteindelijk Hermits Rest. Bij de eerste de beste stop stapte ik effies verkeerd en donderde om, bijna de Canyon in, gelukkig stond er een hekkie. Joke kreeg bijkans een hartverzakking maar we ijn er beiden nog,,,,,Van met name Hailey kregen we bij elke stop uitleg over de rotsformaties, de beplanting (we hebben zelfs planten geproefd….brrrr) en hoe de Colorado rivier de Canyon heeft uitgesleten. Grote verrassing ……… iedereen wil graag de grote Californische Condor zien, maar het mooie beest vliegt meestal op plaatsen waar de mensen niet zijn. En wie spot er een rustige zittende Condor vlak onder ons, Joke !! Iedereen blij verrast, de gidsen het meest, want die maken dit vrijwel nooit mee. De Californische Condor is een gigantisch grote vogel met een spanwijdte tot ongeveer een metertje of 3. Ik heb er een paar mooie foto’s van kunnen maken en dan zie je die (vieze) kop van het beest (gierachtige) goed. Door in te zoomen zag ik ook dat het Condor nummer 23 was. We noemden hem dus direct Michael Jordan ! Volgens Hailey, die kon het op haar phone opzoeken, is nr. 23 een 19 jaar oud mannetje. Vol bewondering het beest bekeken maar hij had geen zin om te vliegen. Op enkele van de uitkijk punten zijn geen hekken. Je kunt daar dus, op het randje, tricky foto’s maken. Wij niet….. wij hielden toch een marge van minimaal een metertje aan, dan nog is het een beetje eng met die diepte achter je…… Na de gebruikelijke(?) groepsfoto werden we tenslotte door het busje weer opgehaald. Iedereen bloid als blik en see you ! Met de auto vervolgens ff toeren naar Market Plaza, de General Store. Wat noten voor de hap en Tropicana voor de vitamine c ingeslagen. Ook twee broodjes voor vanavond want vanmiddag gaan we licht lunchen.
De lichte lunch in de Bright Angel Retaurant bestond uit veel vis (zalm) zogenaamd als wrap bij elkaar gehouden. Maar het waren weer porties……. een dessert kon er dus niet meer bij. Een klein ijsje, one scoop (!), van de Fountain snackbar kon er nog net in. Toen troffen we enkele Nederlandse (vrijgezelle) jongens die een georganiseerde rondreis maakten met een bus. Waren een beetje nerveus want om 5 uur gingen ze met de helicopter. Hun nerveusiteit met ons verhaal kunnen wegnemen. De rest van de middag mooi relaxed in het zonnetje bij de lodge gezeten, heerlijk. S'avonds een yochurtje genomen en de koffers gepakt voor het vervolg van onze reis naar Page.
Muziektip van de dag: het kan natuurlijk niet anders vandaag, als eerbetoon aan Condor nr. 23 Michael Jordan: El Condor Pasa van de ouwe vrienden Simon en Carfunkel.

nb: we hebben weet ik hoeveel foto's genomen van de Grand Canyon, slechts een kleine selectie is hier te zien.....de rest komt in het boek....

• 12 Juni 2014 - 12:07

Roelof Luinge:

Wij genieten van jullie verslagen.
    Je bent je beroep misgelopen Joep, want je kunt fantastisch je reisverhaal op schrift stellen. Prachtig.
    Veel plezier nog.
    Groetjes, Corry & Roelof.

• 12 Juni 2014 - 19:42

Dick:

Fietsen zonder batterij ! Soms weet je niet wat je ziet.

• 15 Juni 2014 - 19:34

Trees:

Zo , dat was een mooi fietstochtje. Echt geweldig. Wat een belevenis. Op naar het volgende verhaal. Ik loop achter. Had 3 dagen oppas bij Annemieke, nergens tijd voor!!