Alcatraz en........ de prijsvraag !!! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Joep en Joke Steltenpool - WaarBenJij.nu Alcatraz en........ de prijsvraag !!! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Joep en Joke Steltenpool - WaarBenJij.nu

Alcatraz en........ de prijsvraag !!!

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep en Joke

24 Juni 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Vanmorgen op tijd aan het ontbijt en jawel, onze professor de oude klets zat ook al pontificaal aan. Ze was rustiger dan gister dus ging alles in pais en vree. We hadden een reservering voor de boot naar Alcatraz om 11.00 uur. Zaak dus om op tijd op de pier te zijn. In het B & B een driedaagse buskaart aangeschaft die heel simpel werkt. Links staan de 12 maanden, rechts 31 dagen. Doormiddel van het kraskaart principe laat je zien op welke dag of dagen je wilt reizen. Simpel, logisch en het werkt. En dan dat gedoe in NL met de beruchte OV-chip kaart......

We troffen het gigantisch want het was heerlijk zonnig weer. In grote groepen ingecheckt en toen met het veer richting de meest beruchte gevangenis van de States. Een tocht van een 20 minuten en de burcht Alcatraz werd almaar mooier.

Alcatraz ligt vrij hoog dus het was eerst nog een pittige klim om er te komen. In etappes was het redelijk te doen. Van binnen is het toeristisch ingesteld. Eerst kun je een film bekijken over de bezetting in de jaren '80 van Alacatraz door Indianen. Deze wilden land terug etc. De watertoren geeft ook nog blijk van deze bezetting. Maar.... als je dan de celblokken binnengaat bekruipt je een vreemd gevoel. Zoiets van brr, gatver, je zou hier toch hebben moeten zitten. Kleine cellen, eigenlijk zoals een "cel" misschien wel zou moeten zijn. De isoleer cellen waren groter maar daar kon men het licht niet uitdoen.... (ze hadden daar geen licht}, een ouwe harde Alcatraz grap ! Eigenlijk was in Alcatraz alleen het eten redelijk goed.

Zware criminelen werden er vastgehouden die ook zo nu en dan probeerden te ontsnappen. Een keer ging dat goed mis en zijn er vijf van die mannen neergeknald. Ook een paar cipiers legden toen het loodje. Er volgde warempel een opstand onder de gevangenen. Nu wordt zo'n trieste zaak geromantiseerd, lijkt wel.
De beroemdste crimineel die ik er tegenkwam was mijn oude vriend EL Capone. Die werd in Alcatraz zo seniel als een deur wat volgens de doktoren veroorzaakt werd door syfillis... het is maar dat jullie het weten. (Deze geschiedschrijving wordt keurig in het Nederlands weergeven door een headset !) Ik zuig het dus niet uit mijn beruchte duim. Bepaalde delen van Alcatraz worden nu opgeknapt / hersteld waardoor bepaalde routes gesloten waren.
Ook heeft men vrij mooie tuinen aangelegd wat het allemaal wat vriendelijker maakt.

Nadat we alles ongeveer gezien hadden met het veer terug naar de steiger. Wat gaan we doen ? Union Square ? Lombard Street ? Zoals zo vaak staat dan de oplossing vlak voor je. In dit geval was het Dominique met zijn oranje(!) riksja. Hij had door dat wij NL-ers waren en vroeg of wij Enkhuizen konden, echtwaar het moet niet erger worden. Vanzelf, we are coming from Trouser Harbor and are the neighbours of Enkhuizen. Het ijs was vanzelf direct gebroken. Hij was directeur van cruiseschepen geweest die door Europa voeren waaronder het Markermeer. Hij kon dus ook Hoorn, Medemblik en zelfs Kampen. Maar de liefde hield hem nu in SF en door zijn huidige arbeid is hij al 25 kg kwijt, dat gaat lekker.
Dominique toerde ons via Fisherman's Wharf naar de plek waar de cable-cars hun draaipunt hebben. Leuk om te zien en na een wachttijd van een half uurtje zijn we in een cable-car gestapt, geinig om te doen en een prachtig systeem.

"Hoog" uitgestapt bij Lombard Street waar auto's een werkelijk schitterende bochtige korte afdaling hebben, wereldberoemd ! De buurt is er minder blij mee maar het straatje wordt heel goed onderhouden en ziet er kleurrijk uit.

Lopend afgedaald richting Fisherman's Wharf want daar hadden we al veel terrassen gesignaleerd. En zitten op een terras is een van onze favoriete hobby's. En in de States zijn er niet veel. Bij de eerste de beste Italiaan die we tegen kwamen zijn we gaan zitten, toevallig was het de in SF overbekende Cioppino..... Tegen de vriendelijke Italiaans uitziende ober: jammer van Italie ! Ik ben niet van Italie ! Chili ? No Mexico...!!! Oelala.. sunday the match against the Dutch... yes, yes, i know we are good friends with the Dutch, het wordt 1-1 volgens hem. Een aardige man en een lekkere late lunch/ vroeg diner.

Zoals altijd komen er plots ook andere NL-ers op het terras. Een wat ouder stel uit het mooie Eysden in Limburg. Die dachten we gaan een keer niet via Schiphol rechtstreeks, maar via Brussel met tussenstops naar de States, was goedkoper !? Nou dat hebben ze geweten..... wat een (te lang) verhaal nog een uurtje verder mee zitten te teuten en toen kwamen we erachter dat we redelijk aan het verbranden waren. Alle hitte aanslagen overleefd en nu op het eerste beste terras in SF aan het verbranden. Met de electrische tram weer terug richting B & B.

De muziektip. ALcatraz is een beruchte oud gevangenis. Er is er nog een, juist ja, San Quentin ook niet mals. Jonhnny Cash zong er life tijdens een optreden daar een heel mooi nummer over met veel gejuich van de gevangenen. Maar Cash heeft meerdere mooie nummers op zijn naam staan. Een zeer bijzonder gezongen nummer door Cash vindt ik "One" van U2, probeer dit nummer te vinden en dan afspelen en genieten.

DE PRIJSVRAAG............ (nee, niet over km of miles !)

We hebben een heel simpele vraag.

"Life is like a box of chocolate, you never know what you get".

SO, WHAT'S IN THE BOX ?

Toelichting, zie de laatste foto, het is een "doggybag" waarin we in een restaurant een gerecht meegenomen hebben wat we niet op konden ! Het kan zowel een voor- als een hoofdgerecht zijn.

Inzendingen met antwoord graag uiterlijk vrijdag, maar het liefst eerder, via "Reactie" op de site. Als vanzelf zijn er mooie prijzen te winnen. En, zoals te doen gebruikelijk kan er over de uitslag niet worden gecorrespondeerd. Do your bet now !

• 25 Juni 2014 - 07:42

Annemieke:

Jammer dat er weer een einde komt aan de verslagen, bedankt voor al die prachtige verhalen. Goede terugreis en hopelijk tot gauw!

What's in the box, Alex? It's a head, Horatio! Aan deze scene uit CSI Miami moest ik meteen denken toen ik de vraag las. Nou het zal in ieder geval geen hoofd zijn.
    Ik gok dat het lam of eend is die jullie aten bij de Grand Canyon!

• 25 Juni 2014 - 09:09

Anja:

Hallo Joke en Joep,
    Ik sluit me bij de vorige reactie aan, jammer dat er eind komt aan jullie leuke verhalen en mooie foto's.
    Ik denk dat je je laatste in Amerika gedragen onderbroek als souvenier in "the box" hebt gestopt.
    Groetjes Anja

• 25 Juni 2014 - 13:15

Aad1:

dag Joep en Joke,
    Het lijkt mij dat de inhoud van de box bestaat uit gebeurtenissen en herinneringen die jullie beleven en die soms zo mooi samenkomen dat het jullie doet denken aan die box.
    Nog even dat zijn we weer thuis dan kan ik een datum gaan zoeken voor de opening van het terras aan de Tocht
    Aad

• 25 Juni 2014 - 20:39

Jose:

Gelukkig.
    Dikkie Dik leeft nog...
    maar wat heeft die trouwe supporter misdaan nu hij in de bak is beland?
    Dat horen we vast binnenkort wel in IJgenweis ! Daar krijg je geen doggybag...
    What 's in the box???
    In de doggybag-box zit een stuk heerlijke pizza van die italiaan op het terras , die zo GROOT was dat jullie die niet op konden.
    Ciao,
    José

• 25 Juni 2014 - 20:41

Dick:

Dickie Dick blijft lachen ook achter de tralies, wederom een briljante foto. Ik kijk al uit naar ons uitje in het altijd mooie streekbos , aldaar wij gaan genieten van een happie en een drankie en lekker kletsen over jullie reis.
    In the box zit waarschijnlijk een Chicks Love Dick's t-shirt die te groot was voor jullie.

• 26 Juni 2014 - 07:58

Marinda:

Bedankt reisleider voor de prachtige verhalen die jullie meegemaakt hebben. Een boekje met de routebeschrijving erbij en je nieuwe boek kan in de winkels. Ik zou maar eens contact opnemen met Ruud van de Bruna. In de box zitten natuurlijk rozenblaadjes, een zakje M&M's en nog fiches van het casino in Las Vegas.

• 26 Juni 2014 - 17:55

Pe En Bianca:

Heey luitjes,

In de box zitten 2 dingen.
    Bubba was in de film een garnalenvisser dus zitten er garnalen in.
    Tevens zaten Forrest en Bubba bij Uncle Sam in Vietnam.
    Het 2e wat erin zit is dus een vietnamese loempia!