If you're going to San Francisco.... - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Joep en Joke Steltenpool - WaarBenJij.nu If you're going to San Francisco.... - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Joep en Joke Steltenpool - WaarBenJij.nu

If you're going to San Francisco....

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep en Joke

23 Juni 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

If you're going to San Francisco, be sure to wear some flowers in your hair ! De enige hit van de in 2012 overleden Scott McKenzie. Een vrolijk, zeg maar een echt hippie lied, yoh man, great.

Alvorens we San Francisco bereikten waren we toch nog zo'n ruim 4 uurtjes onderweg. Laat vertrokken omdat we in het Mariposa Hotel Inn uit 1901(!) wel mooi de eerste helft van Nederland-Chili konden zien. Eigenlijk is dit hotelletje een pareltje. Een grandeur uit vervlogen tijden maar alles netjes en schoon. Oma verzorgde een keurig eenvoudig ontbijt met joekels van aardbeien, op het deck, 2 hoog buiten.... Volgens mij waren wij vanmorgen de enige gasten dus we hadden alle ruimte. Een spreuk die op ons dressoir stond willen we jullie niet onthouden: "Some people come into our lives, and quietly go,... others stay for a while and leave footprints on our hearts, and we are never the same ! Hij is mooi.....

We waren vol goede zin en namen eerst een stukje toeristische route via de 132. Direct pittig bergop en daarna een mooie afdaling met een brug over een mooi ravijn. De rotsen waren daarbij opvallend groen van kleur en lagen te glinsteren in de felle zon. Vervolgens kwamen we vele miles verder in een soort van verdroogd prairie landschap terecht. Alles bezuiden Yosemite is gort en gort droog. Ze hebben hier zeker al een 2 jaar geen druppel regen meer gehad en dat is echt te zien. Mooie bomen en struiken gaan gewoon naar de kloten, sorry.

Noodgedwongen gestopt voor een plas- en koffiestop bij de welbekende Don Pedro Market in the middle of ? Nou is die Don Pedro waarschijnlijk wel een zeer plaatselijke legende want er is ook een lake en een road naar hem genoemd, dan ben je belangrijk geweest !

Op een gegeven moment kwamen we in het piepkleine historische dorpje La Grange (est.1848) en daar werd het beter. Ze hadden vanaf daar de irrigatie goed onder controle. Dus na de wijngaarden en aanverwante bedrijven zaten we plots tussen de "Nuts" farms, jawel, mega bedrijven in hazelnoot, walnoot etc. zover als je maar kon kijken. Verderop ook andere fruitbedrijven, peaches en vooral strawberry's (field forever). Het was een heel lange weg genaamd de Yosemite Boulevard. Op een gegeven moment zagen we tot onze verassing en plezier dat Big Willem daar ook al een straat heeft, wat hem natuurlijk van harte is gegund ! Zo beleven we dus elke dag wel weer wat.

Als rasechte onbekende NL-ers zagen wij ook vol trots dat het wit bonte koeienras voor de melkvoorraad zorgt in dit gedeelte van de States. Alleen jammer voor die beesten dat ze in gruwelijke mega-stallen bij elkaar staan. De vleeskoeien lopen daarentegen lekker in alle ruimte op de weer wat groene prairie te grazen.....

Op de weg werd het drukker en drukker en de voorsteden van San Francisco kondigden zich aan. We konden mooi doorrijden op wegen met 5 rijbanen aan iedere kant. Via de Oakland Bay Bridge gingen we San Francisco binnen. In de verte lagen Alcatraz en de Golden Gate Bridge al op ons te wachten. Slechts 1 keer ff verkeerd gereden en we waren dik op tijd in de 14th Street in The Willows Inn. We werden direct goed ontvangen en konden al inchecken, koffers uit de auto gehaald en klaar.

Toen nog de Nissan (spreek uit niesan) Murano naar Alamo brengen in de Bush Street. Het is bijna niet te geloven we reden in 1 keer goed ! Alleen in de verkeerde parkeergarage we moesten een ingang verder maar dat mocht de pret niet drukken.

Bij Alamo was de administratie op orde en de auto ging direct al richting wasstraat, dat gaat allemaal erg rap. Zelfs zo rap dat mascotte Dickie Dick bijna meegewassen werd..... we waren hem vergeten, shame on you. Aan de mannen van Alamo nog de restant watervoorraad van 17 flesjes beschikbaar gesteld en ze leken er oprecht blij mee.

Met een taxi terug en we konden toen meteen zien hoe downtown San Francisco een beetje in elkaar steekt. Niet zo ingewikkeld lijkt ons. Market Street met de cable cars is een hoofd ader en van daaruit kun je vrijwel overal naar toe. Het schijnt bijna "pride week" in de stad te zijn dus de gay people gaan feesten. De gay vlag waait overal uitbundig.

Van 6.00 tot 7.00 pm hebben we straks "Happy Hour" in het bed and breakfast met een goed glas wijn. Benieuwd of we nog andere gasten treffen....here it comes: De "house warming borrel" was gezellig met een koppel uit Zweden, twee mannen en een vrouw uit de States. De vrouw was een (oud) professor in de Japanse (daar heb je ze weer) taal van 79 years old en die snavel stond geen moment stil. Of ze aan het doceren was. Een overheersend type en ze had ook nog het idee opgevat om met ons te gaan eten, shit happens ! Nou ja, we hebben er ons ff snel uitgeluld en zijn de straat opgegaan. Terecht gekomen bij Pesce, een Italiaan op Marketstreet. Een goed concept daar, kleine porties en niet te duur. Maar wel lekker. Morgen richting Alcatraz !

De muziektip van de dag. Het numer If you're going to San Francisco is geschreven doo John Philips, vriend van Scott McKenzie, en lid en oprichter van de fameuze Mama's & Papa's. De wat ouderen onder ons zien mama Cass Elliot en co natuurlijk zo weer staan.... De mega hit van de Mama's & Papa's was "Californian dreaming". Maar het is vandaag maandag, dus de tip is: Monday, Monday, van de onvergetelijke Mama's & Papa's !

• 24 Juni 2014 - 07:13

Anja:

Hoe moet dat nou straks bij het ontbijt? Wat zal ik jullie mooie verhalen en foto's missen. Een heel goede reis terug naar Nederland gewenst en geniet nog van San Fransisco en Alcatraz. Groetjes Anja

• 24 Juni 2014 - 09:57

John En Carla Kok:

Helemaal met Anja eens, ook wij gaan de mooie verhalen missen! Nog genieten van De laatste dagen en een goede reis terug!

• 24 Juni 2014 - 16:39

ROELOF EN CORRY:

Bedankt voor de felicitatie en van de mooie verhalen. Je hebt echt talent om mooie reisverhalen te schrijven.

Geniet nog en een goede terugreis toegewenst.

Groetjes, C&R

• 24 Juni 2014 - 21:31

Jose:

........................en waar is Dikkie Dik nu??
    Maak me zorgen om onze geluksmascotte.
    Want geluk ...dat brengt hij!
    groetjes,José

• 24 Juni 2014 - 21:34

Karin:

Al bijna weer het einde van de mooie reis. Ik heb jullie met plezier gevolgd en genoten van de verslagen. Geniet ze nog en een goede reis terug.