River rafting...on the Colorado - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Joep en Joke Steltenpool - WaarBenJij.nu River rafting...on the Colorado - Reisverslag uit Page, Verenigde Staten van Joep en Joke Steltenpool - WaarBenJij.nu

River rafting...on the Colorado

Blijf op de hoogte en volg Joep en Joke

13 Juni 2014 | Verenigde Staten, Page

Bubba had vanochtend vroeg, 6.15 uur, het ontbijt keurig geregeld.Koffie/thee, toast, gebakken eitje en yochurt. Zo vroeg omdat we ons al om 7.00 uur moesten melden bij de Colorado River Adventure ! Aldaar hadden we via het www een raft over de Colorado river geboekt. Nu niet direct denken goh wat doen die gasten stoer om te gaan raften, het ging over smooth water zonder rapids !

Met een grote bus werden we, met nog zo'n 30 man/vrouw opgehaald om naar het vertrekpunt bij de Glen Canyon Dam te gaan. Die rit had een groot Disney gehalte. We moesten namelijk 2 miles door een smalle (one way) donkere tunnel. Bij de bouw van de dam was die tunnel aangelegd. Er waren, nog steeds vanwege 9/11 strenge security voorschriften. Je mocht je camera, phone en je portemonnee meenemen maar in een doorschijnende plastic zak. Net als op Schiphol met de vloeistoffen..... Vanuit de bus naar beneden naar de rafts, mis, eerst een helm op want we bevonden ons in een hard head aria ! Beneden bij de rafts konden de helmen weer af, we hebben ze 100 meter opgehad.

De groep werd verdeeld en wij kregen als kapitein een forse gozer van Indiaanse (Navajo) afkomst toegewezen met de vriendelijke naam Terence. Het was vanzelf zaak om een beetje strategisch op dat raft te gaan zitten.
Rekening houden met de zon en in de buurt van het tappunt voor water, het zou vandaag namelijk volgens de plaatselijke Helga van Leur ongeveer 100 F of 38 gr worden met een gevoelswaarde van 45..... ga er maar aanstaan. Ons verworven plekkie was niet verkeerd. Je moet ook in/op zo'n raft blijven drinken anders droog je snel uit.

Onze Terence was een welbespraakte en slimme gozer. Van maart tot thanksgiving werkt hij op het raft en daarna studeert hij aan de universiteit als vanzelf ICT. A smart guy. Hij kon lullen als Bregman en stuurde strategisch in de schaduw door de canyons. Maar ja de zon komt hoger en hoger dus vaar je uiteindelijk lekker in het zonnetje. Terence bleef lullen over de Colorado, de birds (reigers van zwager Ben !), de vissen (rainbow trout, bij de Lidl in de diepvries en heerlijk op de bbq, niet door vertellen) en de hoge rotsformaties waar een ieder wel een gezicht of weet ik veel wat in herkende. Het is maar net wat je denkt te zien. Zodoende passeerden we Abraham Lincoln en de lone wolf. Uiteindelijk ook nog een "middelvinger". Het was een leuke geanimeerde tocht waarbij een ieder ook nog vertelde waar hij/zij vandaan kwam en zo ontstonden er leuke gesprekken. We zaten met New Yorkers, Zweden, Ohio-anen, Chicago-anen, Texaans stel uit Singapore etc met andere woorden het was een gemeleerd internationaal gezelschap.

Op een gegeven moment zagen we een "waterval" genaamd de little niagara. En ja hoor, Terence bumpte het raft tegen de kant vast en toen mochten we allemaal een bekertje heerlijk, helder, gebergte water proeven, niet te versmaden. Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik liever een Heineken heb.

Na een paar uur varen zouden we aan gaan leggen aan een strandje met een paar toiletten. Dat leek Terence geen goed idee want er lagen al 4 rafts waaronder 2 met opgeschoten Navajo schooljeugd.... altijd lastig die Indiaantjes !? We stoomden dus door naar: Horsshoe Bend. Gister keken we van 330 meter naar beneden nu zagen we heel hoog heel kleine mensjes staan, leuke grap van Terence, met zijn allen roepen "Don't jump" ! Natuurlijk voldeden we allen graag aan deze spontane oproep en als extra-tje volgde er een luide echo. Maar beste volgers wat een prachtige bocht... deze Horsshoe Bend, ook vanaf het water.

Vlak voordat we zouden keren vroeg Terence of we het goed zouden vinden als hij een liedje ging fluiten op zijn Indiaanse blokfluit. Dat vonden we goed, geen stemmen tegen. Wat een fluitist, mooi, sereen het had bijna iets mystieks...op dat water, iedereen was er stil van en daarna steeg een bijna zwijgzaam applaus op.

Terence genoot er zelf ook van dus keerde hij om en ging in hoog tempo naar het beloofde strandje. Eerst met zijn allen naar het toilet en toen naar een rots met petroglyphs (rotstekeningen) uit weet ik hoeveel jaar terug. Terence had er een interessant verhaal bij wat helaas te lang was om hier te vermelden. Met onze pootjes nog even wezen baden in de Colorado en echt steenkoud brrrrrr. Vervolgens weer snel op het raft want op het strandje werd je geroosterd. Vol gas terug naar de Dam, heerlijk, cool wind in my hair..... De bus stond alweer gereed dus we waren weer op tijd in Page.

Mooi op tijd om wat voetbal te zien.......dacht ik. Life via de NOS op het net, nou mooi niet ! "Het land waar u verblijft heeft geen recht op uitzending", wat een eikels....

Dickie Dik zag het somber in voor de Spaanse furie en via de Telegraaf pagina en onze dochter zagen we dat zijn voetbalkennis nog steeds niet versleten is. Chapeau ! Zal het dan toch zover zijn dat Xavi en Iniesta het niet meer bij kunnen benen ? Het seizoen van Barca lijkt dit bijna te bevestigen. Europees kampioen, Wereld kampioen en Europees kampioen is al een mooi rijtje en het houd toch een keer op zou je zeggen met Spanje. Ik denk dat de oude sluwe vos genaamd Del Bosque gaat ingrijpen. Maar dit doet niets af aan de geweldige prestatie van Oranje. Hier in de States gaat het leven overigens gewoon door: soccer ???? Just another day at the office....

We zijn nu een week onderweg en vanmiddag hebben we vrij genomen. Ja ja, dat kunnen we zelf regelen. Alleen wat boodschappen doen (water, energiedrank en cookies) voor onderweg. Ook nog ff nieuwe sandalen moeten kopen want de mijne begaven het. Een keertje uitgeleend aan een niet met name te noemen zwager die bang was voor Turkse kiezeltjes en zie daar, plots versneld versleten, lekker zuks....

Page is een leuke watersport plaats en ook zijn de bewoners waarschijnlijk goed in het belijden van hun geloof. Bij binnenkomst van Page staan er direct 12(!) kerken cq kerk genootschappen op een rijtje....niet te geloven. Alle gezindten prijzen zich aan met borden langs de weg en elke zondag om 10.00 uur is iedereen welkom. Het gaat in deze feuilleton te ver om ze allemaal bij naam te gaan noemen. Maar ik heb zo het idee dat als je het niet meer eens bent met de church je gewoon zelf een andere church kan beginnen, wel zo handig.

Vanavond zouden we nog naar een entertainment avond gaan op het Memorial plein. Allerlei dans van Native Americans van 7 tot 8 uur. Althans zo stond het gedrukt, al met al wat er kwam, niemand. Teleurgesteld dus weer richting b&b om aan dit verslag te gaan werken.

De muziektip. De Colorado is een pracht van een rivier. Het nummer Down by the river van de oude bard Neil Young zou hier goed bij passen. Maar van dit nummer moet je echt ruim 11 minuten houden. Dus..... kiezen we voor een populairdere optie: the River van Bruce Springsteen !

We maken ons op voor de rit naar Monument Valley. Nou maar hopen dat het internet daar met wifi een beetje werkt ! Zo niet dan hebben jullie weer een dag pech....

• 14 Juni 2014 - 07:37

Tineke:

Het lijkt de zaterdag Telegraaf wel zo'n lekker lang stuk om te lezen :-D

• 14 Juni 2014 - 08:43

Dick:

5-1 , historische overwinning, fabelachtige doelpunten, Vlaar in topvorm redding Cilissen ala Joep in vroegere tijden!

• 14 Juni 2014 - 11:22

Willem:

Onder het motto " vogels die vroeg zingen zijn voor de poes" maar een beetje rustig nagenieten van Spanje- Nederland. Ja, Joep je hebt er zelf voor gekozen met het WK weg te gaan. Maar je krijgt er veel voor terug.Muziekkeuze van Bruce: goed gedaan Jochie.

• 14 Juni 2014 - 16:46

Dirk Ligthart:

Beste Joep en Joke. Heel mooi en zeer interessant. En knap gedetailleerd beschreven en bekeken.
    Ik wens jullie van harte een mooie reis en een behouden thuiskomst. Een hartelijke en warme groet.
    Dirk

• 15 Juni 2014 - 20:01

Trees:

Oh wat lekker , zo'n boottocht. Super genieten En dan nog 's middags vrij. Een superdag. Ga zo door! lieve groet

• 17 Juni 2014 - 17:17

Ben (de Reiger) :

Véél leesvoer, mooi geschreven. Dít is genieten.