De mist in ........! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Joep en Joke Steltenpool - WaarBenJij.nu De mist in ........! - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Joep en Joke Steltenpool - WaarBenJij.nu

De mist in ........!

Door: Joep

Blijf op de hoogte en volg Joep en Joke

26 Juni 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

De feitelijk laatste actieve dag in de de United States of America en ook qua weer direct de slechtste, het moest zo zijn. Hadden we het gister nog over prachtig weer en verbranden op een terras in de zon, vandaag was alles anders.
Het klimaat van SF waar we voor gewaarschuwd waren liet zich dan ook daadwerkelijk zien. Dikke mist kwam vanaf de oceaan de stad in drijven met vervolgens wat lichte miezer en slechts een graad of 14/15. Dus voor ons als mensen uit de woestijn gebieden van zuidelijk Californie was het gewoon KOUD.

En verdorie, we hadden net voor vandaag een fietstocht met gids over de Golden Gate Bridge geboekt. Ons dus "dik" aangekleed bestaande uit een paar t-shirts over elkaar en een vest. Dit leek voldoende te zijn.

Aangezien de verzamelplek in Fishermans Wharf was namen we een taxi om er te komen. SF is toch wel pittig groot dus je verkijkt je snel op de afstanden. De Golden Gate Bridge lag in de mist en was soms geheel verdwenen, hebben wij weer zoiets.....

Onze groep bestond uit een Amerikaans echtpaar uit Colorado en een jong NL-stel uit Goeree-Overflakkee. Dus we hadden links en rechts af en toe wel wat praat. Nou is SF bepaald niet vlak, en dit is zogezegd, een understatement. Giorgio, onze gids van Italiaanse afkomst, had het over een paar heuveltjes onderweg, jaja.
Naast de heuveltjes stond er ook nog een stevige tegenwind richting Golden Gate Bridge, voor Zeeuwen en Westfriezen maakt zuks vanzelf niks uit want wij fietsen altijd tegen wind..... Het eerste heuveltje bij Fort Mason werd zonder problemen genomen en even verder via Crissy Field konden we even bijkomen in "The Warming Hut Store & Cafe", Amerikanen zijn de meesters van de duidelijkheid.

Achter Crissy Field lag overigens een wel erg leuke woonwijk, the Presidio. Huizen in Victoriaanse stijl en allen keurig aangelegd en bijgehouden, waarde per eenvoudig onderkomen dik in de miljoenen US $. Ook het Palace of Fine Arts lag er in de buurt wat na de aardbeving en brand van 1906 was gebouwd. Een mooi bouwwerk c.q. tentoonstellingsruimte. Vrouwelijke beelden met de rug naar de weg gekeerd: de schrijnende vrouwen.

Door naar de brug der bruggen, althans volgens gids Giorgio. Maar eerst nog een heuvel op....... en dat was een best ! Maar slim als we zijn reden wij electrisch aangedreven, haha ! En daar waren de anderen eigenlijk best jaloers op. Wij kwamen dus fluitend aan bij de Golden Gate Bridge. En dan is het verschrikkelijk jammer dat die mist of misschien wel laaghangende bewolking bleef hangen.
Je zag vrijwel geen sodemieter (sorry). Wel veel geraas van voorbij scheurende auto's en een wel erg luid getoeter van de plaatselijke misthoorn.
Maar het had evengoed wel wat zo'n tocht over de Bridge. Slechts een smalle strook aan de rechterzijde die gebruik mocht worden door voetgangers en fietsers vanaf beide kanten. Je moest dus goed uitkijken, maar het ging. De Golden Gate Bridge blijft natuurlijk wel een meesterwerk voor die tijd, jaren dertig vorige eeuw. Een paar keer gestopt voor wat foto's en door naar het aan de overkant gelegen mooie Sausalito dat meestal in de zon ligt !
En warempel vandaag ook weer, niet te geloven.

In Sausalito kan je direct aan de huizen en de auto's zien dat daar niet de minst bedeelden van SF wonen.... het zag er prachtig uit.
We zijn niet blijven hangen maar hebben de ferry terug genomen naar de "overkant". Je fiets neem je mee aan boord zet ze tegen elkaar en je bent in Urk, bij wijze van spreken.

Fietsend naar de "Crab" hoek van Fishermans Wharf. Joekels van krabben hebben ze daar. En als je er dan toch bent.....
Bij Alioto's Waterside Cafe hebben we dus een sandwich crab genuttigd. Was best lekker. Het leek daar wel op een ouwe mafia film.... komt er zoals ik dat noem, een geblindeerde FBI wagen aan, ik denk van de baas of zoiets, stapt er een klein miezerig mannetje uit, een paar bodyguards en een Chinese klerenkast om de wagen te bewaken.
Het broodje smaakte plots anders...

We zijn toch op de fiets dus even kijken bij pier 39 of de zeehonden er nog mooi bijliggen. Niet dus ! Van de gehele kolonie slechts 1 luid blaffende zeehond die het thuisfront bewaakte. Normaal liggen er een paar honderd. Voor straf een foto van een bird in plaats van een zeehond geplaatst.

Nog wat laatste boodschappen gedaan waaronder de prijs voor de prijsvraag(!). Met de trolley bus deze keer terug naar het b & b alwaar we nog een wijntje hebben gedaan tijdens het Happy Hour.

Vanavond gegeten in het Spaans georienteerde restaurant Canela.
Hele lekere tapas hadden ze, top, leek Barcelona wel. En als mensen door hebben dat je uit NL komt wordt het leuk, daar gaan we weer. Een oudere mevrouw die uit eten was met nog drie oudere mevrouwen kwam naar ons toe met de mededeling in het NL dat ze ooit verloofd geweest was met ene Wim Renkema uit Friesland, waarvan akte. Het stel aan het tafeltje naast ons was een paar weken terug in Amsterdam geweest. Het Rijksmuseum en het Anne Frankhuis vonden ze heel bijzonder. Uitgelegd aan hun waar Trouser Harbor precies ligt en dat vonden ze uniek, en terecht !

San Francisco is een prachtige stad. We hadden te kort tijd om alles te zien en te beleven. Het is moeilijk om een vergelijking te maken met Los Angeles maar wij geven de voorkeur overduidelijk aan San Francisco. Toch, ook hier, veel armoede en homeles people die met karretjes de stad afstruinen en bedelen. Ze hebben ook bepaalde verzamelplaatsen en dat is helemaal triest om te zien. Maar je hoeft je ogen er zeker niet voor te sluiten.
Mr. President heeft nog veel te doen in de States !

We kijken terug op een werkelijk prachtige vakantie in dit volstrekt unieke land. Morgen(donderdag) met de middag vliegen we naar Amsterdam en we hopen daar vrijdagmorgen aan te komen.
In het weekend volgt er een epiloog van deze feuilleton met daarin onze hoogte- en dieptepunten (als die er al zijn) en ook de uitslag van de magische prijsvraag: SO, WHAT'S IN THE BOX ?
Wij roepen alle volgers op om hier vooral toch aan mee te doen !
Leuk !!!

De muziektip. Normaal gesproken zou ik weer afsluiten met het rauwe gitaarspel van Ten Years After in Going Home maar dan val ik in herhaling. We blijven dicht bij huis mede door het concert dat we onlangs gezien hebben. The Golden Earring met "Back Home" is de tip van de dag.

We zien elkaar snel !

• 26 Juni 2014 - 07:43

Tilly:

Ik ga m'n dagelijkse feuilleton missen. Voor nu een goede en veilige reis naar huis en tot laterrrrr ! X

• 26 Juni 2014 - 08:29

Ada:

hoi. ik heb ervan genoten. zeer gedetailleerde verslagen en schitterende foto's. Voor jullie een goeie reis terug toegewenst.

• 26 Juni 2014 - 09:32

Ben:

We hebben mooie verhalen van jullie gelezen, het was boeiend. Een goede vlucht naar huis.

• 26 Juni 2014 - 10:02

Annemiek En Ruud:

Jammer dat aan jullie mooie reis alweer een eind komt. Hele fijne thuisreis gewenst!
    Groetjes

• 26 Juni 2014 - 12:51

Piet Fluitman:

Hallo (ex)vakantiegangers,
    Noch effies en het zit er weer op. Als ik zo jouw geweldige verslagen lees Joep, dan hebben jullie een schitterende vakantie gehad. Ik wens jullie een goeie retourvlucht en dan zien we ons weer zaterdag op de bekende plek.

Groetjes en tot zaterdag

• 26 Juni 2014 - 15:04

Willem:

Goede vlucht terug!!

• 26 Juni 2014 - 17:46

Aad1:

Dag joep was toch verrast door je tweede oproep om aan de prijsvraag deel te nemen. Mijn antwoord was dacht ik toch duidelijk. In de box ligt het idee van de bos besloten. Mogelijk is het wat te abstract dus heb ik vanmiddag nog even in de smederij nagedacht en het antwoord ligt besloten in de tekst van Vandaag. Citaat; hebben wij weer zoiets.
    Natuurlijk kan ik de volgers volgen als zij mij gemeen spel verwijten omdat ik met een tweede antwoord op de prijsvraag kom, zelf heb ik ook iets van integriteit hoog te houden. Dus Joep en Joke, Lida hoopt dat de box groot genoeg is want volgens haar staat er een pinball wizzard in de box met aan de knoppen de grote Bestierder niet zijnde Joep Steltenpool. Daarmee komt het geheel op zijn plaats, met een rechtstreekse vlucht van Amerika naar Amsterdam met een tussenstop in Londen is dan ook de muziektip Pinnbal wizzard van de Who logisch.
    Goede vlucht en welkom thuis

• 26 Juni 2014 - 19:54

Jose:

lekker weer naar huis!
    En het weer is hier lekker zomers.
    goeie reis ,tot gauw.
    José

• 26 Juni 2014 - 20:18

Dick:

mooi einde van de story of J+J De weken vlogen om en ik zal het leesvoer missen.
    See you!

• 27 Juni 2014 - 11:56

Corry & Roelof:

Bedankt voor de prachtige verslagen en fijn dat jullie zo'n leuke vakantie hebben gehad.
    Voor de hand liggend is het die lam en dat andere wat in het verslag stond maar ik kies voor die overheerlijke cakes. We horen het wel wat het was..

• 27 Juni 2014 - 14:00

Cees En Marry:

We hebben bar genoten van jullie reisverslagen en foto's; fantastisch hoe het allemaal wordt beschreven. Zijn benieuwd wanneer het eerste reisboek uitkomt. In de doos zitten volgens ons allemaal kleine hebbedingetjes voor verkoop op de jaarmarkt 2015.